JAI NewsRoom مدیریت

سند ارتقای سطح کمی و کیفی آموزش در مدارس استثنایی کشور تدوین شد

28 مرداد 1404 | 09:07

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، سالار قاسمی روز سه شنبه در دومین روز از اجلاس مدیران سراسری آموزش و پرورش کشور اظهار کرد: راهبری نظام تعلیم و تربیت زمانی به درستی محقق می‌شود که علاوه بر فهم مشترک از سیاست‌ها، عزم مشترک و وحدت فرماندهی در سطوح مختلف وزارتخانه شکل گیرد.

قاسمی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش استثنایی به عنوان تخصصی‌ترین زیرنظام تعلیم و تربیت کشور افزود: رهبری بر جدی گرفتن آموزش استثنایی تأکید داشته‌اند و این حوزه، مبدأ کیفیت در نظام آموزشی کشور به شمار می‌رود.

وی سیاست‌گذاری آموزش و پرورش استثنایی را مبتنی بر زیست‌بوم و اکوسیستم آموزشی توانبخشی» دانست و گفت: این سیاست‌ها باید به سمت آموزش فراگیر، تلفیقی و فناورانه سوق پیدا کند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به پنج برنامه ابلاغی در راستای راهبردی برای ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان با هدف غربالگری و مداخله به‌هنگام، آموزش تلفیقی و فراگیر با اجرای تفاهم‌نامه مشترک با معاونت آموزش ابتدایی، شناسایی و مداخله در اختلالات یادگیری و دیرآموزی برای بیش از ۱۰۰ هزار دانش‌آموز، حرفه‌آموزی و اشتغال با ایجاد هنرستان‌های استثنایی و توسعه کارگاه‌های مهارت‌آموزی و توسعه تربیت‌بدنی و توانبخشی به‌عنوان بخش جدانشدنی از خدمات آموزشی به دانش‌آموزان استثنایی پنج برنامه راهبردی سازمان است.

خدمات سمپاد در تراز ملی دانش آموزی

همچنین رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: برنامه‌های ملی از جمله شهاب و جشنواره جوان خوارزمی با هدف ارتقای علمی و پژوهشی دانش‌آموزان اجرا می‌شود و اندوخته‌های علمی و آموزشی سمپاد در اختیار سایر دانش‌آموزان کشور نیز قرار خواهد گرفت.

الهام یاوری افزود: مجموعه‌ای شفاف و تخصصی از قوانین و شیوه‌نامه‌های مالی و اجرایی در اختیار مدارس قرار گرفته و انتظار می‌رود مدیران مناطق و استان‌ها در اجرای دقیق آنها نهایت دقت را داشته باشند.

رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: همه محتوای آموزشی دوره متوسطه اول ضبط و از طریق سایت در دسترس قرار گرفته است تا دانش‌آموزان در شاخه‌های مختلف علمی بتوانند منابع تکمیلی و تخصصی را دریافت کنند.

وی افزود: مدیران مدارس می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان، جزئیات ثبت‌نام و نحوه بهره‌برداری از این برنامه‌ها را مشاهده کنند.

یاوری گفت: سال گذشته بیش از ۲۴ مدرسه به‌صورت پایلوت این طرح‌ها را اجرا کرده‌اند.

بازگشت به فهرست