۸۴ درصد بازار کار ایران در دستان کسبوکارهای خرد

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایسنا، به گفته معاون وزیر کار سهم بنگاه های خرد زیر ۱۰ نفر از بازار کار رسمی کشور ٨٤ درصد است و برای کسب و کار های خرد، کوچک و خانگی نیز بسته های حمایتی در حال طراحی است.
کارشناسان نیز معتقدند که این کسب و کارها در افزایش نرخ مشارکت اقتصادی موثر بوده و موجب رشد اقتصاد و رونق بازار کار میشود.
اگر چه اهمیت کسب و کارهای بزرگ به دلیل میزان سهم بالایی که از بازار دارند بالاست ولی کسب و کارهای کوچک به همان اندازه و حتی بیشتر نقش و جایگاه دارند، چرا که کسب و کارهای خرد و کوچک همواره چرخ صنعت را می گردانند و بخش بزرگی از مالیات هر کشور از طریق آنها پرداخت می شود. به اذعان کارشناسان بازار کار، کسب و کارهای خرد و کوچک و حتی خانگی در افزایش نرخ مشارکت اقتصادی موثر است و موجب رشد اقتصاد و رونق بازار کار میشود.
در شرایطی که سرمایهگذاریهای کلان دچار چالش شود، توجه برای ایجاد اشتغال به سمت سرمایهگذاریهای خرد است و یکی از ظرفیتهای مهم برای این منظور، مشاغل خانگی است، بر همین اساس سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی برای توسعه و رونق مشاغل خرد و خانگی پرداخت شد. کسب و کارهای خرد و کوچک در رشد و توسعه اقتصادی اثر گذارند و موقعیت های شغلی بیشتری ایجاد می کنند.
کسب و کارهای خرد و کوچک عمدتا به صورت محلی فعالیت دارند و نسبت به نوآوری ها منعطف هستند یکی از مزیتهای کسب و کارهای خرد و خانگی خلق فرصتهای شغلی بسیار و فراهم کردن فرصت رسیدن به استقلال مالی برای افراد مختلف است.
در همین راستا، سید مالک حسینی- معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار به تازگی از سهم ۸۴ درصدی بنگاه های خرد زیر ۱۰ نفر از بازار کار رسمی کشور خبر داد و گفت: برای کسب و کار های خرد، کوچک و خانگی در حال طراحی بسته های حمایتی از طریق روش های تامین مالی اعتباری هستیم.
به گفته وی مطابق گزارشها ۳۰ درصد اقتصاد کشورهای دنیا به مشاغل خرد و خانگی اختصاص دارد که البته این عدد در ایران بالا نیست ولی وزارت کار در تلاش است مشاغل خرد و خانگی را به جایگاه واقعی و نقطه مطلوب برساند.حسینی تاکید کرد: وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی درصدد برنامهریزی برای ارتقای جایگاه مشاغل خرد و کوچک و خانگی در کشور است و به این منظور با پرداخت تسهیلات بانکی و تامین مالی و اعتباری به دنبال تقویت و حمایت از کسب وکارهای خرد و خانگی است.
کسب و کارهای کوچک، کارآفرین ها و استارت آپ ها از کسب و کارهای بزرگ موفق تر هستند چرا که باعث مشارکت جامعه در رشد اقتصادی می شوند.رستوران ها، تعمیرگاههای خودرو، سالن های زیبایی،واحدهای تعمیر وفروش موبایل و ابزار جانبی آن در گروه مشاغل خرد دسته بندی می شوند. بسیاری از افرادی که از شغل خود به عنوان مثال یک کارمند استعفا می دهند به دنبال کسب و کاری می روند که در آن دانش و تجربه کافی داشته باشند و عمدتا از یک کسب و کار کوچک شروع می کنند تا ان را به طور موفقیت آمیزی پیش ببرند.
به گزارش ایسنا،برابر آمارها بیش از ۹۰ درصد نیروی انسانی در کسب و کارهای کوچک مشغول به فعالیت هستند.این کسب و کارها نیروی محرکه اقتصاد در یک جامعه به شمار می روند و نقش آنها به هیچ وجه قابل انکار نیست.در حال حاضر حدود ۷۰ درصد موقعیتهای شغلی جدید توسط کسب و کارهای خرد و کوچک و خانگی ایجاد می شود. انتهای پیامپ”