JAI NewsRoom مدیریت

تأمین اجتماعی؛ امانتداری امین برای نیمی از جامعه

24 مرداد 1404 | 16:42
تأمین اجتماعی؛ امانتداری امین برای نیمی از جامعه

به گزارش آتیه آنلاین، مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی هفتم مردادماه در یازدهمین جلسه کمیته اصلاح ساختار بنگاه‌داری در راستای آئین‌نامه اجرایی هیأت امنا گفت: در دوره‌های مختلف مدیریت کشور، گاهی رویکردهای افراط و تفریط در مواجه با موضوع شرکت‌ها صورت گرفته اما باید ضمن پرهیز از آینده‌فروشی و اتلاف دارایی‌های جمعی به بهانه تأمین هزینه‌های کوتاه مدت، از بنگاه‌داری و تصدی مستقیم خارج شویم و به سمت سهام‌داری حرفه‌ای و مدیریت پرتفو حرکت کنیم تا ارزش و سودآوری دارایی‌ها را حفظ کنیم.

سالاری افزود: سازمان تأمین اجتماعی عملا با دارایی‌ها و اموالی که متعلق به بیمه‌شدگان و بازنشستگان است، بنگاه‌داری می‌کند. در موضوع ساماندهی شرکت‌های تابعه ضمن رعایت دقیق قوانین، متعهد به حفظ منافع و مصلحت کارگران، بیمه شدگان و بازنشستگان هستیم زیرا این دارایی‌ها از حق بیمه‌های پرداختی نسل‌های مختلف ایجاد شده و ما امانتدار حق الناس و دارایی ذینفعان هستیم.

وی همچنین ۱۸ اردیبهشت در نشست با تشکل‌های بازنشستگی و کارگری با اشاره به برنامه‌های در دست اجرای این سازمان گفته بود: بیست طرح تحول‌آفرین و توسعه‌ای در دست برنامه‌ریزی است که بر منابع و مصارف سازمان اثر مستقیم خواهد داشت و هدف نهایی آن، بهبود و ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی به ذی‌نفعان یعنی مردم، بیمه‌گذاران و کارفرمایان است و این تغییرات و اصلاحات موجب ارتقای مستمری بازنشستگان خواهد شد.

حدود ۵۰ میلیون ذینفع سازمان تأمین اجتماعی

جامعه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی که با همه افراد تبعی و خانواده‌های آنان به حدود ۵۰ میلیون نفر می‌رسند به عنوان ذینفعان و مالکان اصلی این سازمان محسوب می‌شوند که همه دارایی‌ها و سرمایه‌های این سازمان به این گروه‌ها تعلق دارد.

در حال حاضر ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه شده اصلی با جامعه تحت تکفل خود به حدود ۴۱ میلیون نفر و گروه بازنشستگان با حدود ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر با اعضای خانواده خود به ۹ میلیون نفر جمعیت می‌رسند که این گروه‌ها به عنوان ذینفعان اصلی هستند. در واقع همه دارایی‌های این سازمان متعلق به این جمعیت و حق‌الناس است.

علی جهانی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با اشاره به خدمات گسترده این سازمان در راستای ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش گفت: تأمین اجتماعی که امروز به عنوان تکیه‌گاه حدود ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور است باید با مشارکت بیشتر دولت زمینه تقویت این سازمان فراهم شود.

جهانی افزود: از طرفی دولت باید در سطح سیاستگذاری، در بودجه‌ های سالانه برای تأمین اجتماعی تعریف درست و دقیقی داشته باشد و با در نظر گرفتن بودجه‌ برای این سازمان، با مساله ارتقای خدمات این نهاد بیمه‌گر همکاری و همراهی داشته باشد. همچنین دولت باید به هزینه‌هایی که به دلیل افزایش قیمت‌ها به تأمین اجتماعی تحمیل می‌شود، به این نهاد بیمه‌ای کمک کند تا این همه خسارت و فشار به سازمان کاهش داده شود.

به گفته او، در صورتی که کمک‌های دولت به سمت توانمندی و توانایی بیشتر سازمان تأمین اجتماعی حرکت کند، به طور یقین این نهاد نیز در مسیر کارآمدتر شدن، تقویت و پایداری بیشتر حرکت خواهد کرد و این موضوع به ایفای بهتر تعهدات سازمانی در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران کمک می‌کند.

تأمین ماهانه ۱۲۵ هزار میلیارد تومان تعهدات

انجام تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت سازمان تأمین اجتماعی در قبال همه گروه‌های تحت پوشش ماهانه ۱۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد. براساس آخرین داده‌های آماری، در هر ماه ۹۰ هزار میلیارد تومان از هزینه‌های سازمان تأمین اجتماعی به موضوع پرداخت مستمری به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر هزینه می‌شود. این در حالی است که انجام این هزینه‌ها بدون دریافت یک ریال از دولت و بودجه عمومی انجام می‌شود.

سازمان تأمین اجتماعی بخش بزرگی از منابع درآمدی خود را از محل دریاف حق‌بیمه‌ها از بیمه‌شدگان تامین می کند و بخش دیگری از آن را از محل سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی کسب می‌کند.

منابع پایدار حاصل از آورده یا وصول حق‌بیمه

کارشناس بیمه‌های اجتماعی در ارتباط با ضرورت تأمین منابع برای سازمان تأمین اجتماعی به آتیه آنلاین گفت: تأمین به‌موقع منابع علاوه بر اجرای تعهداتی مانند پرداخت مستمری، هزینه‌های درمانی و بیمه‌ای به صورت آنی، در جهت سیاست‌گذاری خرید خدمت و اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت، تأمین ‌اجتماعی را یاری می‌کند. در واقع اجرای تعهدات جاری سازمان تأمین‌ اجتماعی منوط به تأمین منابع از سوی بیمه‌پردازان است.

جهانی افزود: از آنجا که میزان تعهدات تأمین ‌اجتماعی برای ارائه خدمات به مستمری‌بگیران و بازنشستگان و همه ذینفعان سازمان، نیازمند برنامه‌های مشخص است، بنابراین داشتن منابع پایدار حاصل از آورده یا وصول حق‌بیمه از سوی افراد بیمه‌شده می‌تواند این روند را برای تأمین‌اجتماعی تسهیل کند.

به گفته او، سازمان بزرگ تأمین ‌اجتماعی باید منابع پایدار وابسته به اقتصاد کار و تولید و متأثر از شرایط اقتصادی جامعه را در اختیار داشته باشد تا پایداری سازمانی را محقق کند. البته عوامل تعیین‌کننده در منابع شامل نوع بیمه‌شده، رابطه بیمه‌پردازی، میانگین سنی، جنس و متغیر دستمزد است و می‌توان ارزیابی درستی از این عوامل در رشد منابع حاصل از تعداد بیمه‌شدگان جدید داشت.

وی معتقد است: یکی از مهم‌ترین مسیرهای دستیابی به منابع پایدار در سازمان تأمین ‌اجتماعی، جذب بیمه‌شدگان جدید با انواع بیمه‌ها به‌شمار می‌رود. در حدود سه سال اخیر توسعه جمعیت بیمه‌شدگان جدید با اجرای طرح‌های بیمه‌ای در این سازمان محقق شده؛ به‌گونه‌ای که ۲ میلیون و ۸۰۰ ‌هزار فرد جدید به جمع بیمه‌شدگان این نهاد اضافه شده‌ است.

جهانی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ ‌هزار بیمه‌شده بخش عمده‌ای از منابع تأمین ‌اجتماعی را برای صرف هزینه‌های هنگفت این سازمان در قبال بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین می‌کنند. به همین خاطر نگاه همه‌جانبه به این گروه‌ها از فعالان عرصه اشتغال و حوزه کسب‌وکار می‌تواند در پیشبرد اهداف این نهاد بیمه‌گر نقش مؤثرتری داشته باشد.

از آنجا که سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های بیمه‌گر ۵۳ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، بنابراین تمامی اموال این سازمان به عنوان حق‌الناس برای ذینفعان و مخاطبان این سازمان محسوب می‌شود که به عنوان ذخیره‌ای برای آینده همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران به حساب می‌آید.

بنابراین حفظ این همه ذخایر به عنوان یکی از رسالت‌های مهم سازمان تأمین اجتماعی است و در سال‌های اخیر نشان داده که تحت هیچ شرایطی اجازه دست‌اندازی به این اموال و دارایی سرمایه‌گذاران و ذینفعان این سازمان به کسی داده نشده تا در آینده تضمینی جدی برای همه مشمولان و خانواده آنان باشد.

بازگشت به فهرست