JAI NewsRoom مدیریت

خدمت رسانی مویرگی با کارگزاری‌های تأمین اجتماعی

24 مرداد 1404 | 16:22
خدمت رسانی مویرگی با کارگزاری‌های تأمین اجتماعی

به گزارش آتیه آنلاین، براساس آمارهای موجود در حال حاضر ۲۸۰ کارگزاری در داخل کشور و ۳۶ کارگزاری رسمی برون مرزی در خارج از کشور وظیفه ارائه خدمات به همه شهروندان و مخاطبان سازمان تأمین اجتماعی در برخی کشورهای دنیا به عهده دارند.

اهداف ایجاد کارگزاری‌ها در داخل کشور

برمبنای اطلاعات موجود کارگزاری‌های داخل کشور براساس تبصره یک بند چهار ماده ۱۲ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی مصوب ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۳ تأسیس شده و نخستین کارگزاری تأمین اجتماعی در چهارم مهر ۱۳۸۴ در سیاهکل استان گیلان راه‌اندازی شد. هدف از ایجاد کارگزاری‌ها براساس ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در راستای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و ایجاد بسترهای لازم است.

کوچک‌سازی، عدم جذب نیروی انسانی جدید، ایجاد درگاه‌های جدید برای ارائه خدمات، استفاده از ظرفیت همکاران بازنشسته، افزایش رضایتمندی و تحول در خدمات به همه مخاطبان از دیگر اهداف ایجاد کارگزاری‌ها در سازمان تأمین اجتماعی است. در حال حاضر ۲۸۰ کارگزاری فعال در سطح کشور فعالیت می‌کنند.

طبق آخرین داده‌های آماری اداره کل شرق تهران با ۲۲ کارگزاری، ادارات کل غرب تهران، خوزستان و خراسان رضوی با ۱۷ کارگزاری، اداره کل تأمین اجتماعی اصفهان با ۱۶ کارگزاری، فارس با ۱۴ کارگزاری و مازندران با ۱۳ کارگزاری بیشترین‌ تعداد وکهگیلویه و بویراحمد و ایلام با یک کارگزاری کمترین‌ تعداد این مراکز را برای خدمات‌رسانی دارند.

آمارهای موجود حاکی از آن است که سال گذشته ۳۶۰ هزار جذب بیمه‌شده در راستای فرآیند بازاریابی و توسعه پوشش بیمه‌ای در کارگزاری‌ها انجام شد که این تعداد حدود ۳۸ درصد از کل افراد جذب‌شده توسط سازمان تأمین اجتماعی بوده است. در بخش بازرسی از دفاتر قانونی نیز کارگزاری‌ها نزدیک به نیمی از شناسایی مطالبات را انجام داده‌اند.

این آمارها نشان می‌دهد که در موضوع شناسایی بیمه‌شده جدید و بازرسی کارگاهی نیز نزدیک به ۲۰۰ هزار بیمه‌شده جدید کشف شد. یکی دیگر از فعالیت‌های کارگزاری‌ها مربوط به قطع مقرری بیکاری من‌غیرحق بوده که ۲۵ درصد کار در کارگزاری‌ها انجام شد و بازرسی از وضعیت اشتغال ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی نیز توسط کارگزاران انجام شد.

تسهیل‌گری فعالیت کارگزاری‌ها در راستای منافع شرکای اجتماعی

مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین ‌اجتماعی چهارم مرداد در دیدار با هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کارگزاری‌های رسمی سازمان با تأکید بر تسهیل‌گری فعالیت کارگزاری‌ها در راستای منافع شرکای اجتماعی، گفت: اصلاح ساختار و نحوه همکاری با کارگزاری‌های تأمین‌ اجتماعی باید متناسب با تحولات سازمان به ویژه اجرای طرح‌های تحولی بیست‌گانه صورت گیرد.

سالاری با بیان اینکه با اجرای بخشی از طرح‌های تحولی بیست‌گانه، تغییر اساسی در حوزه فعالیت کارگزاری‌های سازمان تأمین‌ اجتماعی اتفاق خواهد افتاد؛ اضافه کرد: هدف از اجرای طرح‌های تحول دیجیتال و هوشمندسازی، عدم مراجعه حضوری مخاطبان تأمین اجتماعی است نه اینکه صرفاً مراجعان و ذینفعان سازمان به جای شعبه به کارگزاری مراجعه کنند.

وی افزود: همچنین در تخصیص بازرسی باید سازوکار ارجاع پرونده‌ها با تأکید بر عدم گزینش و احصای پرونده‌ها تدوین شود؛ در این حوزه سرعت رسیدگی، زمان و مسافت، شاخص‌های اساسی است. در حوزه کاری کارگزاری‌های تأمین ‌اجتماعی، پرونده‌ها باید به چند سطح تقسیم‌بندی شود؛ ارزیابی کیفی اقدامات این مراکز نیز بر مبنای قانون، مورد توجه است.

نقش تأثیرگذار تأمین اجتماعی در ایجاد رفاه حال و آینده بیمه‌شدگان

ضرورت ایجاد کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی براساس گسترش روزافزون وظایف سازمان در میان جامعه فعال و نقش تأثیرگذار آن در فراهم کردن رفاه حال و آینده بیمه‌شدگان و خانواده آنان و اثرات موثر در آشنایی بیمه‌شدگان و کارفرمایان با مفاهیم و تکالیف است.

جلوگیری از گسترش واحدهای اجرایی تأمین اجتماعی، کم کردن هزینه‌های اداری و پرسنلی از یکسو و هدایت بخش یا همه امور اجرایی و کارشناسی قابل واگذاری به بخش خصوصی با توجه به سیاست عمومی دولت و همچنین تسریع و تسهیل امور بیمه‌شدگان و کارفرمایان از دیگر اهداف ایجاد کارگزاری‌ها محسوب می‌شود.

حمیدرضا نائب خسروشاهی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی درباره نقش‌آفرینی کارگزاری‌ها در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: بخش عمده‌ای از خدمات سازمان تأمین اجتماعی در کارگزاری‌های این سازمان به مخاطبان و ذینفعان ارائه می‌شود، بنابراین این کارگزاری‌ها نقش جدی در آگاهی بخشی و توسعه پوشش بیمه‌ای به عهده دارند.

خسروشاهی ادامه داد: کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی می‌توانند خارج از محیط کارگزاری تحت وب به سیستم‌های بازاریابی دسترسی کامل داشته باشند. بنابراین توسعه فعالیت‌های تأمین اجتماعی از طریق این مراکز به خوبی قابل اجراست.

وی اضافه کرد: ارائه تبلیغات وسیع از سوی کارگزاری‌ها در راستای ارائه خدمات گسترده در حوزه غیرحضوری به مخاطبان تأمین اجتماعی، می‌تواند راهگشا و تأثیرپذیری بیشتری در این مسیر داشته باشد تا این مراکز نیز بتوانند به وظایف و تکالیف ذاتی خود عمل کنند.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی معتقد است که توسعه طرح خدمات غیرحضوری برای کارگزاری‌ها و در مرحله بعدی برای همکاران سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند علاوه بر ایجاد انگیزه‌ وسیع برای خدمات‌رسانی مطلوب، می‌توان در امکان اجرای گسترده خدمات نیز نقش خود را ایفا کند.

فعالیت ۳۶ کارگزار رسمی ‌برون ‌مرزی تأمین ‌اجتماعی

براساس آمارها و داده‌های استخراجی، بیش از چهار میلیون نفر از ایرانیان در کشورهای خارجی زندگی می‌کنند، توسعه پوشش بیمه‌ای و ارائه خدمت به این افراد یکی از وظایف و تکالیف سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌رود. ارائه خدمات بیمه‌ای به صورت غیرحضوری یکی از برنامه‌های تأ‌مین اجتماعی در سال‌های اخیر است و در راستای گسترش این خدمات اقداماتی برای جذب بیمه‌شدگان جدید در میان ایرانیان خارج از کشور و تکمیل سوابق بیمه‌ای برای بهره‌مندی از خدمات مستمری انجام شده است.

ارائه خدمات بیمه‌ای به ایرانیان خارج از کشور در حال حاضر در ۳۶ کارگزار رسمی ‌برون ‌مرزی سازمان تأمین ‌اجتماعی در ۱۸کشور با بیشترین تعداد ایرانیان شاغل و مقیم انجام می‌شود. در همین راستا این نهاد بیمه‌گر برای سهولت در دسترسی افراد متقاضی، نام و مشخصات و اطلاعات تماس این کارگزاران را در سایت رسمی سازمان منتشر کرده تا در دسترس متقاضیان قرار گیرد.

متقاضیان برای هر نوع فعالیت از جمله بیمه‌پردازی، انتقال سوابق بیمه‌ای، درخواست بازنشستگی و سایر خدمات، امکان مراجعه برای دریافت خدمت از این مراکز را دارند. البته ساده‌ترین راه در این زمینه بهره‌مندی از خدمات غیرحضوری در سایت www.tamin.ir است. مراجعه به کارگزاری‌های رسمی‌ برون‌مرزی مسیری برای دسترسی افراد متقاضی بیمه ایرانیان خارج از کشور است. البته بیمه‌شدگان علاوه بر مراجعه به کارگزاری‌های رسمی، در راستای انجام سایر خدمات بیمه‌ای می‌توانند از سامانه غیرحضوری ویژه ایرانیان خارج از کشور از طریق نشانی ex-eservices.tamin.ir استفاده کنند.

سایت بین‌الملل /ایرانیان خارج از کشور و اتباع خارجی سازمان تأمین‌ اجتماعی به نشانی mss.tamin.ir نیز برای ارائه خدمت به این افراد فعالیت دارد. البته شعبه ۲۷ سازمان تأمین ‌اجتماعی تهران برای ارائه درخواست‌های هموطنان مقیم یا شاغل در خارج از کشور به‌ صورت متمرکز به موضوع ایرانیان خارج از کشور اختصاص دارد.

آمادگی تأمین اجتماعی برای ایجاد کارگزاری‌ در کشورهای مختلف

دریافت حق‌بیمه از متقاضیان بیمه ایرانیان خارج از کشور و پرداخت مستمری براساس پول رایج کشور انجام می‌شود، پس از احراز شرایط برای بازنشستگی و مستمری‌بگیری، مستمری پرداختی افراد بیمه‌شده به حساب افتتاح شده آنها در داخل کشور واریز خواهد شد. با توجه به پرداخت حق‌الزحمه خدمات این کارگزاران توسط تأمین ‌اجتماعی، ایرانیان خارج از کشور هیچ مبلغی بابت درخواست و دریافت خدمات بیمه‌ای در این کارگزاری‌ها پرداخت نخواهند کرد.

ایجاد کارگزاری‌های رسمی تأمین ‌اجتماعی در کشورهای دیگر متناسب با جغرافیای جمعیتی ایرانیان ساکن یا شاغل در کشورهای مختلف اولویت‌بندی می‌شود و سازمان تأمین‌اجتماعی آمادگی دارد در همه کشورها برحسب نیاز آنها این کارگزاری‌ها را توسعه دهد.

بازگشت به فهرست